جواد منصوری، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت:‌ مسجد جایگاه و اهمیت بالایی نزد اسلام دارد. سومین اقدامی که پیامبر(ص) پس از ورود به یثرب انجام دادند، پایه‌گذاری مسجد بود. این مسئله باید خیلی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد که اساساً پیامبر (ص) مسجد را با چه اهدافی ساخت، آیا این تصور تنها به خاطر اقامه نماز بود یا خیر؟

وی در ادامه افزود: با عملکردی که بعدها مساجد پیدا کرد مشخص شد که در واقع از دیدگاه پیامبر(ص) و اسلام، مسجد مرکز جامعه و حکومت دینی مسحوب می‌شود. مسجد باید تعیین‌کننده سیاست‌ها باشد و همه مسئولان و نخبگان مملکت می‌بایست در مسجد تصمیم‌گیری کنند. 

منصوری با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب صحبت از این بود که ما مجدداً مسجد را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم و هر مسجد مرکز و محل فعالیت‌ها در محل باشد، افزود: قرار شد امام جماعت در مسجد هر محل حکم هدایت گر و ناظر و معلم، مدیر و قاضی را در مراحل اولیه داشته باشد. در واقع این امام جماعت، پدر هر محله بود. طرحی هم در این زمینه تهیه شد اما متأسفانه به دلیل دیدگاه‌های دولت و درگیری‌های مسئولان کشور در توطئه‌های داخلی عملا این طرح به اجرا نرسید.

منصوری اظهار داشت: حتی پس از آغاز انقلاب فرهنگی با کمال تأسف و تعجب حسابی روی مسجد باز نشد. در حالی که می‌توانستیم مساجد را محور آموزش و تحول اخلاقی، فرهنگی و دینی جامعه قرار بدهیم. چرا مسجد محل حل و فصل مشکلات و رسیدگی به امور مردم در هر محله نباشد؟ 

وی با تأکید بر اینکه در تمام برنامه‌ریزی‌های کشور به مسائل بسیار کوچک و کم اهمیت بها می‌دهیم و برای آنها ادارات ، بودجه‌ها و پرسنل زیادی می‌گماریم، یادآور شد: اما مراکز زیارتی، حسینیه‌ها و مساجد در برنامه‌ریزی‌های کلان جایگاهی ندارد و دولت در این زمینه بی‌توجه است.

وی با تأکید بر اینکه اگر مسجد جایگاه خود را پیدا کند ما بسیاری آسیب‌های اجتماعی،  ناهنجاری‌ها و عقب‌ماندگی‌های اخلاقی و فرهنگی و ناامنی‌های اجتماعی‌مان حل می‌شود، گفت: اما متأسفانه نه تنها به این موضوع توجه نشده است، حتی ملاحظه می‌کنید که اگر شخص محترم و خدمت‌گزاری مثل حاج آقای قرائتی نبود، امروز مقوله‌ای به اسم نمازجماعت در مدارس تعریف نشده بود و صدها مسجد و نمازخانه بین‌راهی نداشتیم. 

نخستین فرمانده سپاه ادامه داد: زمانی که بسیج مستضعفین را پایه‌گذاری کردیم قرار بر این بود که هر مسجد با ۲۰ عضو، یک فرمانده و یک جانشین فرمانده، امنیت هر منطقه را تأمین کنند و به این ترتیب در سراسر کشور به طور خودجوش ارتش 20 میلیونی را شکل می‌دادیم اما متاسفانه حتی بسیج هم باوجود خدمات فوق‌العاده‌ای که داشت چنین سازماندهی را در کشور انجام نداد که مسجد محوریت محله را بر عهده بگیرد.

منصوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در هر حال در کشور ما برای این مسئله علی رغم صحبت‌های زیاد و اهمیتی که برای آن دیده شده و چندین کتاب و رساله نوشته شده است، اما الان جریان عامی نشده و رسانه ملی و دولت به این مسئله به طرق مختلف نپرداختند و عملا ما در این زمینه پیشرفتی نداشتیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می‌فرمایند که برای برگزاری نماز به مساجد هجوم ببرید، گفت: یعنی همه در موقع اذان و نماز به سمت مسجد بروند، عملاً امروز مساجد ما بسیار کم‌تحرک هستند و شرکت‌کنندگان در برنامه‌های مساجد کم شده‌اند. متوسط عمر نمازگزاران مساجد حدود 50 سال است و این یک ضعف به شمارمی‌رود، مگر در مساجدی که امام جماعت فرد ویژ‌ه‌ای باشد و استثنائاً حضور جوانان را ببینیم.

منصوری در پایان اظهار داشت: باید در کشور یک دانشکده ویژه‌ برای مسجد داشته باشیم که در این دانشکده برای تربیت امام جماعت و رسیدگی به مدیریت و اداره امور مساجد برنامه‌ریزی کنیم تا مسجد جایگاه واقعی خود را به مرور زمان باز یابد و دولت هم باید نسبت به این مسئله از بی‌تفاوتی و حتی بعضا کارشکنی خارج شود.

منبع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان
  • احسان عباسی
  • شنبه ۱۵ خرداد ، ۰۱:۲۶ ب.ظ
  • قران و عترت
  • بازدید : ۱۲۴

مطالب پیشنهادی دیگر خبرگزاری های رسمی کشور

تعداد نظرات این پست [۰] است ...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی