حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس و مسئولان قوه‌ی قضائیه، سلامت دستگاه قضا و تلاش مستمر برای جلب رضایت مردم را وظیفه‌ی مهم و هدف اساسی قوه‌ی قضائیه خواندند و با اشاره به نزدیک شدن روز جهانی قدس تأکید کردند: به فضل الهی روز جمعه، بار دیگر فریاد یکپارچه‌ی دفاع از مردم مظلوم فلسطین در سراسر ایران و دنیای اسلام بلند خواهد شد و امت اسلامی به فریضه‌ی مهم دفاع از مظلوم عمل خواهد کرد.



رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهید آیت‌الله بهشتی پایه‌گذار قوه‌ی قضائیه به‌عنوان مدیری خوش‌فکر، قاطع، مدبر و پیگیر، از زحمات و تلاش‌های مسئولان عالی قضائی و مدیران و کارکنان قوه‌ی قضائیه صمیمانه تشکر کردند.
ایشان با تجلیل از رئیس قوه‌ی قضائیه به‌عنوان شخصیتی عالِم، فرزانه و جامع، گفتند: دستگاه قضائی از جهت وظایف ذاتی همچون نظارت بر اجرای قانون، و پیشگیری از جرم و همچنین از جهت حضور رئیس قوه‌ی قضائیه در شوراهای عالی و اصلی نظام و تأثیرگذاری در سیاست‌های کلان، دارای اهمیت بسیار بالایی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به دلیل این اهمیت مثال‌زدنی، اقدامات و عملکرد قوه‌ی قضائیه همواره از حساسیت خاصی برخوردار بوده و همچنین این قوه، هدف تهاجم‌ها و تبلیغات سوء زیادی قرار دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: تبلیغات مغرضانه‌ی رسانه‌های بیگانه و تهاجم به قوه‌ی قضائیه، در دوره‌ی کنونی افزایش بیشتری پیدا کرده که دلیل آن مواضع انقلابی، ارزشی و صریح رئیس دستگاه قضائی و مسئولان عالی این قوه است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر جلب رضایت مردم به‌عنوان وظیفه‌ای اسلامی و هدفی مبنایی، «حفظ سلامت قوه‌ی قضائیه» را اصلی‌ترین عامل جلب رضایت مردم دانستند و تأکید کردند: باید در داخل قوه‌ی قضائیه با افراد متخلف و فاسد در همه‌ی استان‌ها و شهرها، با جدیت و قاطعانه برخورد شود و این شیوه باید استمرار یابد.
ایشان خطاب به مسئولان دستگاه قضائی گفتند: سلامت قوه‌ی قضائیه را در درجه‌ی اول اهمیت قرار دهید و آن را یک کار اساسی بدانید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر ضرورت اطلاع‌رسانی درخصوص برخورد با افراد خاطی در داخل دستگاه قضائی تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: معدود افرادی که در داخل قوه‌ی قضائیه مرتکب فساد و اقدامات خلاف می‌شوند، علاوه بر خیانت به مدیران و کارکنان خدوم و زحمتکش دستگاه قضایی، به مردم نیز ظلم می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برنامه‌ی محوری و زمان‌بندی برای اجرای برنامه‌ها، پیشگیری از جرم و اصلاح قوانین را از دیگر الزامات با اهمیت بسیار بالای قوه‌ی قضائیه و خروجی مطلوب این قوه برشمردند و با تأکید مجدد بر لزوم کاهش مجازات حبس گفتند: باید با استفاده از افراد صاحب‌نظر و کارشناسان مجرب، برای مجازات‌های جایگزین زندان برنامه‌ریزی و طراحی شود.
ایشان همچنین درخصوص موضوع پیشگیری از جرم خاطرنشان کردند: این موضوع بسیار مهم و فراقوه‌ای است که نیازمند اندیشه، علم و تجربه است.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از کارهای بسیار ضروری در قوه‌ی قضائیه را، انعکاس خدمات این قوه و اطلاع‌رسانی آنها به مردم دانستند و افزودند: باید برای انعکاس حجم سنگین کارهایی که در دستگاه قضائی انجام می‌گیرد، از شیوه‌های جدید و جذاب اطلاع‌رسانی و تبلیغی استفاده شود.
رهبر انقلاب اسلامی آموزش جذاب مسائل عمومی حقوقی و قضائی به مردم را موجب کاهش مراجعه به دادگستری‌ها خواندند و به مسئولان قضائی توصیه کردند فراهم کردن زمینه‌ی استفاده‌ی مردم از مشورت‌های قضائی ۲۴ ساعته را مورد توجه جدی قرار دهند.
ایشان، فعال‌تر شدن قوه‌ی قضائیه در پیگیری حقوقی قضایای بین‌المللی را ضروری دانستند و افزودند: پیگیری حقوق پایمال‌شده‌ی ملت ایران به علت تحریم‌ها، در دستور کار قضائی قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حکم دادگاه‌های آمریکا برای دست‌اندازی به دارایی‌های ملت ایران به بهانه‌های واهی و اتهامات بی‌اساس، خاطرنشان کردند: تضییع حقوق ملت ایران به‌واسطه‌ی تحریم‌ها، واقعیتی است که باید در سطح جهانی پیگیری قضائی شود.
«پیگیری حقوق هزاران قربانی تروریسم در ایران»، «اقامه‌ی دعوا علیه دولت‌هایی که قاتلان این قربانیان را حمایت آشکار و پنهان می‌کنند» و «دفاع حقوقی از شخصیت‌های مظلوم مسلمان در سراسر جهان» از دیگر مواردی بود که رهبر انقلاب به مسئولان قضائی توصیه کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای احیای حقوق بشر اسلامی را در سطح جهان، وظیفه‌ی دیگر دستگاه قضا خواندند و خاطرنشان کردند: حقوق بشری که غرب می‌گوید بر مبنای غلطی تنظیم شده و لازم است حقوق بشر اسلامی با پایه‌های متقن و عقلانی در افکار عمومی جهان و مجامع حقوقی تبیین و پیگیری شود.
ایشان اعلام رسمی «چشم بستن سازمان ملل بر جنایت جاری و کودک‌کشی در یمن را در ازای گرفتن پول از برخی کشورها»، باعث شرمندگی بشریت خواندند و افزودند: این رسوایی، ضد حقوق واقعی بشر است و باید در سطح جهان، روی آن کار حقوقی و قضائی کنیم.
رهبر انقلاب در پایان در نوعی جمع‌بندی از سخنانشان، تأکید کردند: قوه‌ی قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند.
ایشان خاطرنشان کردند: البته انقلابی‌گری برخلاف نظر و تبلیغ برخی‌ها، تندروی نیست بلکه انقلابی‌گری یعنی «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن».
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌ی قضائیه گزارشی از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های این قوه بیان کرد.
آیت‌الله آملی لاریجانی، حجم خدمات قوه‌ی قضائیه را گسترده خواند و در این خصوص به رسیدگی به بیش از ۱۴ میلیون پرونده در دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف و ارائه‌ی بیش از ۷۰ میلیون خدمات ثبتی در سال گذشته اشاره کرد.
رئیس قوه‌ی قضائیه، «تشدید نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان» و «مبارزه‌ی جدی با فساد به‌منظور تأمین سلامت دستگاه قضایی» را از دیگر اقدامات انجام‌شده برشمرد و افزود: «برخورد بدون ملاحظه و مقتدرانه با مفاسد اقتصادی» از جمله پرونده‌ی متهمان نفتی و رسیدگی به پرونده‌های معوقات کلان بانکی و «ایجاد امنیت اقتصادی برای تولید و سرمایه‌گذاری» از مهم‌ترین سیاست‌ها و اقدامات دستگاه قضا است.
آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی بر کاهش تعداد زندانیان گفت: در این خصوص دستورالعمل جامع و دقیقی تدوین شده است و به‌دنبال مجازات‌های جایگزین حبس هستیم و ورودی زندان‌ها نیز ۲۰ درصد کاهش یافته است.
رئیس قوه‌ی قضائیه همچنین به فعالیت‌های انجام‌شده درخصوص «پیشگیری از جرم»، «برنامه‌محوری» و «تنقیح و اصلاح قوانین» اشاره کرد و کمبود بودجه و نیروی انسانی را از مشکلات قوه‌ی قضائیه دانست.

منبع : دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای

مطالب پیشنهادی دیگر خبرگزاری های رسمی کشور

تعداد نظرات این پست [۰] است ...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی